Urtas utveckling del 1

Hade tänkt att göra en mini-serie med bilder och korta beskrivningar om Urtas och min utveckling ihop. Från dag ett när jag köpte henne som en liten oinriden pigg och nyfiken fyraåring till den liite mer vuxna och fantastiska ridhäst hon är idag. Världens bästa Urta!
 
Bild nr.1: I Augutsi blev jag den lyckligaste tjejen på vår planet. Jag köpte min första egna häst, Urta från Allemansängen. Hon var något hanterad men inte riden när jag köpte henne så vi började nästan på en gång med grundläggande övningar ifrån marken och att lära känna varandra.
 
Bild nr.2: Efter en tid hade vi byggt upp ett förtroende för varandra och började lära känna varandra. Vi fortsatte med övningar ifrån marken med mycket fokus på avslappning och att gå fram överallt, bli lite härdad mot "läskiga grejjer". Vi gick många skogspromenader och klättrade tillsammans upp och ner för backar för att börja aktivera lite muskler.
 
Bild nr.3: Tror bilden är tagen i oktober, nu hade vi börjat avancerat oss och Urta var med på hennes första kurs för Nina Wahlström! Jag red såklart inte då vi inte kommit så långt ännu. Men det var ändå mycket givande och vi fick med oss många bra tips.
 
 Bild nr.4: Är på min förra ridinstruktör som tömkör Urtis i november tror jag, nu var det snart dags för uppsittning!
 
Som ni märker tog jag det väldigt lugnt med Urta, jag var extremt nogrann med att allt skulle bli rätt ifrån början. Jag skyndade långsamt. Hon fick flera microvilor under inlärningstiden, och jag var också väldigt nogrann med att det skulle vara en rolig tid bl.a med varierad träning. Självklart skulle hon inte få göra vad hon ville utan jag som ledare var bestämd men ändå samarbetsvillig med min häst. Jag vill tror att mycket utav min kärlek, envishet och vilja att få det så bra som bara möjligt under den första inlärningstiden har bidragit till att hon är den positiva och villiga häst hon är idag.
 
 
 


Hej!!! Vad kul att du hör av dig. Vi undrade var hon tog vägen, våran vackra unghäst. Maila på vanliga mailen så håller vi kontakt, har jättefina bilder på henne som unghäst. Vi håller på med våra andra Ýmir barn, dom är toppen. Ýmir finns nu i Norge. Lycka till med Urta, hon blir säkert lika fin som de andra. Kram Bri

2013-03-15 | 16:25:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback