Glad ryttare = Glad Häst

Jag tror väldigt mycket på om man är en positiv ansvarsfull ryttare som visar ett fint samspel med respekt och glädje till sin häst när man rider och sköter om sin häst, så får man också en glad häst!
 
Jag tror starkt på att man kan vara med och påverka hur hästen utvecklas gällande vilja och glädje. Jag har sett så många fina ekipage där man verkligen ser hur fint samspel de har tillsammans, häst och ryttare. Och det är oftast från glada, ansvarsfulla och duktiga ryttare som hjälper och stärker sina hästar. Det är så häftigt att se!
 
Dock finns det ju ryttare som är helt tvärt om, för självgoda och har typ noll respekt eller intresse ens..
Detta har jag också tyvärr märkt av. Det finns tyvärr ryttare som inte verkar förstå vad det innebär att äga en häst.
Ryttare som köper en fin häst för massor av pengar och tror att hästen alltid kommer att vara fin bara för att den var dyr typ, att man bara kan glida runt på hästen. Men ack så fel de har.
Jag har sett ett antal utav hästar som har "förstörts" och jag tror att mycket beror på att det inte finns något intresse eller kunskap för ryttaren att hitta det där riktiga bandet som ska knytas.
Det är inte bara att rida runt på hästen tills den är helt slut för att sedan bara kasta in den i hagen och åka hem. Detta gör mig bara arg och ledsen. Att de inte förstår! Det är inte lätt!!

Sen finns det ju också de som är så otroligt villiga till att lära, positiva männsikor som inte har tillräckligt med kunskap bara för att stärka sin häst till det yttersta, men det är en helt annan femma! Man lär sig alltid någonting nytt, och det är det som är så roligt också!
Den här "gruppen" tillhör nog jag själv. Jag vill lära mig ALLT jag bara kan och vill verkligen utvecklas som ryttare. utvecklas tillsammans med min häst. Man kan ju inte vara bäst från början liksom..
 
Allt arbete runt omkring är så otroligt viktig. Att man har roligt med sin häst och visar för sin häst att den gör någonting bra och att man är lycklig ihop med sin häst. Att beröma sin häst och ge sin häst ett självförtroende!
 
Jag själv är typ extremt nogrann med att ge eftergifter och är väldigt mån om min älskade häst. Borsta och pysslar om henne, gosar och har det allmänt jäkla bra. Jag är väldigt nogrann med att variera våran träning då det bara gynnar hästen. Jag och Urta har verkligen kommit på varandra nu, vi har så himla roligt ihop! Det är många som brukar säga det att Urta jämt ser så glad och trevlig ut. Vilket jag tar som en enorm komplimang.
 
 
Vad har ni för tankar omkring detta enorma ämne?



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback