träningstips, tölt!

I dags läget kan jag nästan kalla mig expert på tölt (skämt å sido) men jag har tränat en hel del tölt. Det senaste halvåret har det varit fokus på tölt, töltsättning, fram och motgångar = jag har lärt mig väldigt mycket. Om känsla, övningar, styrka osv.
 
Grunden för tölten är jämnvikten. Ryttaren måste ha balans över hästens tyngdpunkt. Hästen måste ha en mjuk och stark överlinje och bära sig själv.
 
Träna mycket övergångar skritt/tölt, tänkt när du skrittar att du bara vill att hästen ska gå fortare och bara rulla in i tölten utan att bli stel, och att du får med bakbenen! Använd dig utav öppna, skänkelvikningar och volter. Börja med ett långsamt tempo som hästen klarar av och kräv inte för mycket utav din häst, låt det ta den tid det tar. Om t.ex. hästen bara har haft skritt, trav och galopp sedan den var föl krävs det en hel del jobb för att bygga upp rätt muskler och få hästen att arbeta och tänka rätt! Rid tills du har tölt!
 
Urta i början av töltsättning↓
 
Det är viktigt att stärka hästen med de andra gångarterna så att den inte blir överansträngd och styv. Galoppen är extra bra att träna för att stärka tölten. Att variera träningen för hästen är viktigt för att stärka muskeler och för att inte tappa gnistan. Ut och rid i skogen (och då menar jag verkligen skogen), över stockar och sten, upp och ner för backar, i lera, i vatten, hoppa, löshoppa, träna över kavaletti, tömkör/longera, ha hästen som handhäst eller låt den gå som handhäst, träna trail, spring med din häst... Ja det finns en hel del med varierad träning för dig och din häst.
 
Lynaden är extremt viktigt, det är du som placerar din häst. Vart har jag bakbenen, bogen, halsen egentligen?
 
Var uppmärksam på dina hjälper så du ger rätt signaler till din häst.
 
"Det är lätt att rida.."
 
 
 
(Jag skulle kunna skriva inlägg om enskilda typer utav hästar, som min som är väldigt travtaktig, eller en passtaktig häst om det skulle vara intressant?)
 


Hej!
Skulle gärna vilja veta mer om travtaktiga hästar :D
Grym blogg!

Svar: kommer ett inlägg om det :) Tack så mycket :D
Johanna Magnusson

2013-02-18 | 17:29:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback