Tölt in harmony

När jag väl bloggar om vintermästerskapen så var det ju Sverigepremiär för en ny gren som många av er redan har hört talas om, tölt in harmony. Grenen går ut på att vara mer hästvänlig och hästarna ridbara. På första videon är det Denni som förklarar hur man ska rida (jag som filmar) och på andra är det på Madelen Johanson på Óskadis från Tallbacken som rider TiH (inte jag som filmar)
 
 
 
Mina egna tankar om det här är positivt! Det är en bra tävlingsgren för ryttare och häst, roligt med något nytt. Dock verkar grenen vara komplicerad att döma då verkligen alla moment spelar roll, även sits och inverkningar, sen ska man dela och greja så den verkar lite klurig att just döma.
 
Jag hörde folk (när jag stod i fikakön) prata om just tölt in harmony, de som sas var att grenen var ganska tråkig för en publik att titta på om det skulle varit fler än typ fem ekipage och inte lika flotta hästar. Jag kan hålla med till viss del men jag tycker att själva grenen är en nyttig och bra gren för både ryttare och hästar och då bryr jag mig inte så mycket om hur pass det roar en publik.
 
Jag skulle om något år kunna ställa upp och tävla i den här grenen, men i dags läget håller jag mig nog till ovalbanan..På lördag kommer det vara en clinic när tävlingen är slut på Strömsholm. Jag är lite sugen på att stanna kvar och lära mig mer om grenen, men få se hur det blir med det.
 
Vad tycker ni om denna gren? Något som ni själva skulle kunna tävla i?



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback