Självförtroende

Att ha självförtroende i ridning och hantering är väldigt viktigt. Att våga lita på sig själv, att ta för sig. Dock ska det ju heller inte bli för mycket utav det goda, ridning och hästhantering ska vara under respekt!
 
Jag vet att jag kan få lite dåligt med självförtroende ibland, men det gäller att kämpa och vilja nå sina mål, stora och små. Jag ser mig och Urta på en stor tävling med folk som apploderar och hejjar, vi har världens finaste samspel jag och min häst, vi töltar runt med en gulblå rosett och är lyckligast på jordklotet. Dit ska vi komma. Där vill vi vara. Jag vet att vi kan jag måste bara våga rida
 
Några tips på att stärka sitt självförtroende:
- Utvärdera sina ridpass och stallvistelser. Vad gick bra idag, vad kan jag öva mer på?
- Inte vara för hård mot sig själv, bygg upp ditt självförtroende sakta men säkert.
- Lär känna din häst
- Sluta när det går som bäst
- Lär känna dina styrkor och svagheter och balansera dom
- Ta emot kritik på rätt sätt
- Tänk positivt!
- Var dig själv, tänk inte på så mycket vad alla andra runt om kring tycker.
 
Att ha en bra instruktör och fina vänner som stöttar en är så viktigt.
Att höra ifrån någon att "det såg bra ut, vad fina ni är" när jag red eller liknade kan lyfta hela min dag och lyfter även mitt självförtroende, JAG har gjort någonting bra. Jag själv älskar att ge positiv feedback till folk i min omgivning, för jag vet själv hur mycket den där kommentaren kan göra, men det ska heller inte bli falsk. Då blir det tvärtom effekt. I dags läget har mitt självförtroende ökat i samband med att jag känner själv vilket bra jäkla jobb jag har gjort med min häst. Jag ser på bilder hur min sits har förbättrats under ett år. Jag är mer säker i mig själv.
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback